Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku

26-006, Nowa Słupia

Jeziorko 123a

Tel: 41 317-79-80

spjeziorko@o2.pl

 

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1493376
  • Do końca roku: 241 dni
  • Do wakacji: 48 dni
1

Kartka z kalendarza

Sprawozdanie z realizacji innowacji „Programowanie w klasach szkoły podstawowej” .

W bieżącym roku szkolnym 2016/17 od 1.09.2016r zajęcia prowadzone były zgodnie z własnym programem innowacyjnym dla klas pierwszych i czwartych  pt. „Programowanie w klasach szkoły podstawowej. Innowacja miała charakter zajęć edukacyjno – wychowawczych i była realizowana w czasie zajęć lekcyjnych i dodatkowych.

 Obie klasy naukę programowania poznają w środowisku Baltie. Dla każdej klasy przewidziano po 8 godzin z programowania w cyklu rocznym. Pierwsze lekcje dotyczyły wstępu do programowania oraz pracy w trybie budowanie, gdzie tworzyliśmy sceny z wykorzystaniem banku przedmiotów. Budowanie sceny to proces umieszczania przedmiotów z banku przedmiotów na płaszczyźnie 15*10 pól. Dzieci wymyślały własne historyjki do których układali sceny. W trybie czarowanie, wiele rzeczy dzieci same odkrywały. Poznały czarodzieja Baltiego i rozkazy: idź do przodu, w lewo zwrot, w prawo zwrot. Dzieci wydawały polecenia Baltiemu. Uczniowie bardzo się cieszyli jak np. wyczarował ich imię, nazwisko czy bawiąc się w mistrza murarskiego zbudował domek. Bardzo szybko i sprawnie wykonywali powierzone zadania. Każde dziecko wykonywało zadanie samodzielnie i do końca,  ciesząc się z efektów.

W drugim semestrze przeszliśmy do trybu programowanie. Tryb ten umożliwia tworzenie własnych programów. Wybierając różne komendy możemy wyświetlać na ekranie przedmioty, napisy i rysunki, jak również odtwarzać animacje. Program ten zawiera dużo grafiki, praca odbywa się na gotowych elementach.

Dzieci w obu klasach pisali program, który rysuje las wykorzystując powtarzanie poleceń. Budowaliśmy domek dla Baltiego, który po wykonaniu poleceń przemieniał się w małpę.

Projekt tulipany  polegał na tym, iż Balti chodził dookoła sceny i sadził tulipany.

Innym razem pisali program, który rysuje rozgwieżdżone niebo, a Balti wraca na swoje miejsce w lewym dolnym rogu sceny. Następnym krokiem były animacje.

 Prosta animacja - tańcząca myszka z banku przedmiotów nr 10. Aby myszka nie była na zielonym tle wstawiliśmy element przezroczystości. W animacji nr 2 migoczące kamienie wykonają 3 pełne cykle w ciągu 9 sekund.

Kolejna animacja to lecący ptak, który frunie płynnie z jednego skraju ekranu do drugiego. Były również wiele innych  ciekawych ćwiczeń.

Ostatnie lekcje dotyczyły robotyki. Dzieci pracowały na zestawach Imu Robot. IMU Robot to zestawy klocków zawierających jednostkę główną do sterowania, serwo silniki do poruszania robotem oraz czujniki. 
Zajęcia obejmowały swoim zakresem budowanie i programowanie robotów  - zabawek poruszających się, reagujących na ruch, wykonujących różne czynności. Dzieci wykonały z klocków Jimu Robot m. in. Strusia,   T-Rex(dinozaura), robota (samochód), mieli do dyspozycji 5 zestawów robotów. Poszerzały swoje wiadomości, wykonywały proste eksperymenty. Innowacyjność dotyczyła głównie form, metod i zadań dla uczniów.