Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Publicznej Szkole Podstawowej im. Św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku na rok szkolny 2018/19
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
W Publicznej Szkole im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku
na rok szkolny 2018/2019
Wstęp:
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do świadomych wyborów edukacyjno- zawodowych, czyli do wyboru szkoły ponadpodstawowej, poziomu i kierunku kształcenia, przyszłego zawodu.
WSDZ określa role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty i metody pracy.
Głównym założeniem WSDZ jest przygotowanie ucznia do planowania dalszej ścieżki edukacyjno- zawodowej. Z uwagi na atrakcyjność turystyczną regionu, założeniem WSDZ jest również uzmysłowienie uczniom walorów rynku lokalnego tj.: bazy noclegowej, gastronomicznej i płynących z tego korzyści zawodowych. Zgodnie z misją Szkoły WSDZ ma przygotować ucznia do racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych.
Doradztwo edukacyjno- zawodowe wpisuje się w plan profilaktyczno- wychowawczy szkoły. Do funkcji doradztwa zawodowego zalicza się działania wobec ucznia (i wobec rodzica) takie jak: kierowanie, doradzanie, sugerowanie, pomaganie w wyborze takiej ścieżki edukacyjno- zawodowej, która zagwarantuje pełny rozwój osobowy i samorealizację ucznia.
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej jest nieodłączną częścią procesu wychowania i służy prawidłowemu rozpoznaniu przez ucznia swojego potencjału edukacyjno- zawodowego. Celem nauczania i wychowania jest optymalne przygotowanie młodzieży do aktywnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie, a przede wszystkim do podjęcia pracy zawodowej, zgodnej z możliwościami jednostki i uwarunkowaniami rynku pracy.
I. Podstawy prawne dotyczące WSDZ w szkole podstawowej.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, mówiąca o obowiązku przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku
- Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., która włączyła doradztwo zawodowe w szkołach do zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. (art. 109 ust. 1 pkt 7 ).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 Poz. 703). Obowiązkowe zajęcia edukacyjne: doradztwo zawodowe- minimum 10 godzin w roku dla klas 7 i 8 SP.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, Poz. 1591).
- Rozporządzenie MEN z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego , określająca cele i treści programowe dla doradztwa zawodowego.
II. Cele doradztwa edukacyjno- zawodowego w szkole podstawowej.
2.1 Cel główny:
Przygotowanie uczniów (i ich rodziców) do świadomego i trafnego wyboru ścieżki edukacyjno- zawodowej, na każdym etapie kształcenia.
2.2 Cele szczegółowe:
Uczniowie :
- poznają własne predyspozycje, umieją nazwać swoje mocne i słabe strony oraz swoje zainteresowania
- rozwijają swoje umiejętności i kompetencje
- rozwijają umiejętność pracy zespołowej oraz podnoszą swoje kompetencje społeczne
- wiedzą jak się samodoskonalić, jak planować swój własny rozwój
- są zmotywowani do wysiłku by zrealizować własne plany, podejmować aktywnie samodzielne decyzje dotyczące przyszłości zawodowej
- znają czynniki trafnego wyboru zawodu
- posiadają informacje o zawodach i sytuacji na rynku edukacyjno- zawodowym oraz umiejętność poruszania sie po nim – w tym znają lokalna ofertę szkół i zakładów pracy
- wiedzą gdzie i jak samodzielnie poszukiwać informacji na temat rynku edukacyjno- zawodowego
- znają przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania danego zawodu , do wyboru danej szkoły czy profilu kształcenia
Rodzice:
- są przygotowani do pełnienia roli pierwszych "doradców" zawodowych swoich dzieci.
- znają zainteresowania swoich dzieci oraz ich możliwości a także mocne i słabe strony
- posiadają informacje o zawodach, znają ofertę lokalnych szkół , znają ścieżki edukacyjne i zasady rekrutacji
- są otwarci na dialog o wyborze dalszej ścieżki edukacyjno- zawodowej ze swoimi dziećmi oraz na dialog ze szkolnym doradcą zawodowym, wychowawcą, pedagogiem i nauczycielami
Nauczyciele:
- poszerzają swoje kompetencje w dziedzinie doradztwa edukacyjno- zawodowego
III. Realizacja WSDZ w szkole.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego realizowany jest przez społeczność szkolną: dyrektora, szkolnego doradcę edukacyjno- zawodowego, pedagoga szkolnego, psychologa, wychowawców i nauczycieli przedmiotowych, dyrektora szkoły i innych pracowników.
Doradztwo zawodowe dla uczniów jest realizowane w szkole podstawowej podczas:
- grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym - prowadzonych przez doradcę zawodowego
- zajęć ukierunkowanych na wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami- prowadzonych przez nauczycieli ,wychowawców, specjalistów
- indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez specjalistów: pedagoga, psychologa, wychowawcę i nauczycieli, doradcę zawodowego.
- podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze, wizyty w zakładach pracy itp.
3.1 Oddziały przedszkolne i klasy „0”.
osoba odpowiedzialna za realizację zadań WSDZ : nauczyciel- wychowawca oddziału.
Oddziały przedszkolne i klasy „0” realizują doradztwo zawodowe przez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych. Działania te obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
Realizacja działań z zakresu doradztwa zawodowego odbywa się na zajęciach z nauczyciem wychowawcą opiekującym się oddziałem oraz w ramach zorganizowanych przez szkołę spotkań zawodoznawczych, które mają na celu poznanie przedstawicieli wybranych zawodów.
3.2 Klasy I-VI
- osoba odpowiedzialna za realizację zadań WSDZ : nauczyciel- wychowawca oddziału, oraz wszyscy nauczyciele przedmiotowi.
Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–VI szkół podstawowych obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
Zajęcia te realizowane są w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych o których mowa w art. 109 1 pkt 1 rt. 109 ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. oraz na zajęciach z nauczycielem wychowawcą opiekującym się oddziałem według zapisów ustawy z sierpnia 2018 r §3 .pkt 6. oraz w ramach zorganizowanych przez szkołę spotkań zawodoznawczych.
3.3 Klasy VII-VIII
- osoba odpowiedzialna za realizację zadań WSDZ : szkolny doradca edukacyjno- zawodowy, wychowawca, nauczyciele przedmiotowi.
Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
3.4 Zadania dyrektora szkoły w ramach Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:
- nadrzędnie odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym
- współpracuje ze szkolnym doradcą zawodowym i gronem pedagogicznym w celu realizacji WSDZ
- wspiera kontakty z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi (np. ze szkołami ponadpodstawowymi w regionie) w celu udzielenia wsparcia dotyczącego dalszych wyborów edukacyjnych uczniów klas 8
- zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego
3.5 Zadania szkolnego doradcy edukacyjno- zawodowego w WSDZ
Szkolny doradca edukacyjno- zawodowy odpowiada za:
- diagnozę potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego
- prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego dla klasy 7 i 8 (min. 10 godzin w roku szkolnym)
- opracowanie WSDZ i współpracę z wychowawcami, gronem pedagogicznym przy jego realizacji
3.6 Zadania wychowawców i nauczycieli w WSDZ
Wychowawcy i nauczycieleodpowiadają za realizację na swoich zajęciach treści programowych odnoszących się do doradztwa zawodowego- zgodnie z ustawą z sierpnia 2018r oraz wspierają rodziców poprzez rozmowę w obrębie doradztwa edukacyjno- zawodowego o predyspozycjach, uzdolnieniach, słabych i mocnych stronach uczniów.
Wychowawcy:
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów
• wspierają samoocenę uczniów poprzez eksponowanie ich talentów (konkursy klasowe, szkolne itp.)
• realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych
• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery
• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej dzieci
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów
• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego
• współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów
• przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych
• prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe
• organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
3.7 Zadania innych pracowników szkoły w WSDZ
Specjaliści (pedagog, psycholog, logopeda i inni)
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów
• włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez
siebie zajęcia dla uczniów
• współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji
zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów
• włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych
(informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty)
Nauczycie zatrudnieni w świetlicy szkolnej:
• włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji
zawodowej
• organizują w sali kąciki zawodoznawcze; rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów
• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu
• udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy
zawodowego.
Nauczyciel-bibliotekarz:
• współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym
• opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego
• włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu
doradztwa zawodowego
Pielęgniarka:
• współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie
realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym
• udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych
przez uczniów
• organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz
kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez
uczniów
3.8. Zaplecze szkolne, niezbędne do realizacji WSDZ
Zasoby materialne przydatne w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym szkoły:
- pracownia komputerowa z dostępem do Internetu oraz rzutnik multimedialny,
- uczniowie mają dostęp do komputerów, na których mogą samodzielnie wyszukiwać bazy szkół i placówek edukacyjnych związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
- biblioteczka tradycyjna lub Internetowa z materiałami i publikacjami dla uczniów, dla nauczycieli i rodziców (przewodniki po zawodach, teczki informacji o zawodach, poradniki, materiały zawodoznawcze, ulotki, broszury, klasyfikacja zawodów i specjalności itp.);
• sprzęt do powielania materiałów informacyjnych (np. drukarka, kserokopiarka);
• materiały wspomagające pracę doradcy i nauczycieli: ankiety, kwestionariusze, scenariusze
zajęć itp.
IV. Odbiorcy WSDZ : uczniowie, rodzice, nauczyciele.
4.1 uczniowie SP
Przykłady działań kierowanych do uczniów:
- prowadzenie zajęć grupowych z doradztwa zawodowego dla klas starszych (7,8)
- aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział uczniów w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych
- określanie potencjału edukacyjno-zawodowego z poszczególnych przedmiotów
- prowadzenie kół zainteresowań
- organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów, z pracownikami instytucji rynku pracy
- umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych; w targach edukacyjnych, dniach otwartych szkół ponadpodstawowych itp
- informowanie o ofercie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych
- umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju
- edukacyjno-zawodowego
- organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów; organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy)
- umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej, udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów, e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
4.2 Rodzice uczniów
Przykłady działań kierowanych do rodziców:
- Spotkanie informacyjno-doradcze ze szkolnym doradcą zawodowym w ramach wywiadówki
- Informacja zwrotna od wychowawcy do rodzica na temat predyspozycji dziecka, mocnych i słabych stron
- organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
- prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
- informowanie o targach edukacyjnych;
- udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę, publikacji, stronę www szkoły, tablice informacyjne itp
- włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem
zawodowym np.: zaproszenie rodziców na lekcję wychowawczą do opowiedzenia o swojej ścieżce edukacyjno- zawodowej.
4.3 Nauczyciele
Przykłady działań kierowanych do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
- umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
- mini- szkolenia w ramach posiedzeń rady pedagogicznej;
- inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy, pracownikami firm itp.
- udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
- wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.
V. Współpraca szkoły z innymi instytucjami w ramach doradztwa zawodowego
Wsparciem dla działań zawodoznawczych, podejmowanych w szkole może być współpraca z instytucjami - nawiązana przez dyrektora szkoły, wychowawców, nauczycieli, rodziców, doradcę zawodowego. Instytucjami wspierającymi mogą być (wedle potrzeb i decyzji grona pedagogicznego):
5.1 Poradnia psychologiczno-pedagogiczna (PPP) oferująca uczniom i rodzicom:
- diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów
- udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery
- prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego
- prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych
- tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym
5.2 Ośrodki doskonalenia nauczycieli – ŚCDN i inne:
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, konferencji dla doradców zawodowych oraz osób zainteresowanych doradztwem zawodowym
- tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym
- przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego
5.3 Biblioteka Pedagogiczna w Kielcach:
- udostępnianie szkołom informacji o usługach doradczych w regionie, wydarzeniach, konferencjach i szkoleniach z zakresu doradztwa zawodowego
- wspieranie nauczycieli-bibliotekarzy w pozyskiwaniu, gromadzeniu i udostępnianiu informacji edukacyjno-zawodowych
- gromadzenie i udostępnianie doradcom zawodzawodowym i nauczycielom publikacji z zakresu doradztwa zawodowego
- współorganizowanie wystaw i spotkań z zakresu doradztwa zawodowego
5.4 Szkoły ponadpodstawowe w regionie (najbliższe):
- udzielanie osobom zainteresowanym informacji na temat oferty edukacyjnej i zawodowej oraz zasad rekrutacji, itp.
- organizowanie Dni Otwartych dla uczniów klas VII i VIII.
5.5 Urzędy pracy , centra informacji i planowania kariery zawodowej:
- informowanie o zmianach i trendach na lokalnym i krajowym rynku pracy
- przedstawianie prognozy zapotrzebowania wśród pracodawców na pracowników
- udostępnianie zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych
- współorganizowanie przedsięwzięć z zakresu doradztwa zawodowego
- udzielanie informacji dotyczących rynku pracy za granicą (usługi doradców Sieci Europejskich Ofert Pracy EURES)
- udostępnianie publikacji m.in. na temat sytuacji na rynku pracy
- współorganizowanie spotkań informacyjno-doradczych, np. dotyczących sytuacjina lokalnym rynku pracy
5.6 Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE):/ kontakt Internetowy/
- organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji z zakresu doradztwa zawodowego
- przygotowywanie publikacji z zakresu doradztwa zawodowego
- opracowywanie dokumentów wspierających pracę doradcy zawodowego (programy, wzorcowe rozwiązania, e-zasoby)
5.7 Inne instytucje: stowarzyszenia, fundacje, akcje społeczne (np. WOŚP- promująca ideę wolontariatu) itp…
VI. Roczny plan realizacji WSDZ / na rok szkolny 2018/2019.
Plan realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym - opracowany w oparciu o treści programowe z ustawy z sierpnia 2018 r.
Odbiorcy
(dla kogo?) |
Tematyka planowanych działań z uwzględnieniem obowiązujących od września 2018r. treści programowych z doradztwa zawodowego
(co?) |
Osoba realizująca działanie
(kto wykona?) |
2018/2019 Data realizacji: dzień, miesiąc (kiedy?) |
Rodzice |
1.Spotkania informacyjne z rodzicami klas 7 i 8 na temat doradztwa zawodowego i wyborów dzieci dalszej ścieżki kształcenia (w ramach wywiadówek)
2. spotkania informacyjne dla rodziców dotyczące zmian wynikających z reformy edukacji
3. indywidualne spotkania informacyjno- doradcze rodziców z pracownikami szkoły na temat dalszych wyborów edukacyjnych i zawodowych ich dzieci (dotyczy szczególnie uczniów klas 8 sp) |
1. dyrektor, wychowawcy/ doradca zawodowy
2. dyrektor / wychowawcy
3.wychowawcy, nauczyciele, specjaliści |
3.indywidualnie |
Nauczyciele |
1.udział w szkoleniach dotyczących bieżących zmian wynikających z reformy edukacji (w ramach rad pedagogicznych i innych szkoleń)
2. udział w mini-szkoleniach dotyczących doradztwa zawodowego w szkole i pomocy doradczej udzielanej przez nauczycieli – rodzicom uczniów (w ramach rady pedagogicznej)
3. współpraca z instytucjami zewnętrznymi (patrz punkt V, 1-7)
|
1. dyrektor
2. dyrektor, doradca zawodowy
3. nauczyciele, wychowawcy, dyrektor, bibliotekarz, pedagog, doradca zawodowy |
zrealizowano: Rada Pedagogiczna 28 sierpień 2018
|
Odbiorcy
(dla kogo?) |
Tematyka planowanych działań z uwzględnieniem obowiązujących od września 2018r. treści programowych z doradztwa zawodowego
(co?) |
Osoba realizująca działanie
(kto wykona?) |
2018/2019 Data realizacji: dzień, miesiąc (kiedy?) |
Uczniowie oddziałów przedszkolnych
|
1.Lekcje edukacyjne w formie zabawy i zajęcia skierowane na samopoznawanie się dzieci: dziecko określa swoje zainteresowania, to co lubi robić; określa, co robi dobrze; podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Lekcje edukacyjne na temat: „ Świat zawodów i rynek pracy” Zabawy z dziećmi „w zawody” – z omówieniem czynności wykonywanych w danym zawodzie
|
nauczyciel wychowania przedszkolnego
|
|
Uczniowie klasy „0” |
1. Lekcje edukacyjne na temat edukacji i uczenie się przez całe życie / dla klas „0” Dziecko nazywa kolejne etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej) nazywa czynności, których lubi się uczyć.
2. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji / klasy „0” Dziecko opowiada, kim chciałoby zostać; planuje własne działania w ramach grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu; podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej. |
wychowawca klasy „0”
|
|
Dla klasy „0” i oddziałów przedszkolnych (razem) |
1.Spotkania zawodoznawcze (połączone klasy lub osobno dla każdej) Rozmowa (pogadanka) z dziećmi i z zaproszonym gościem na temat zawodu: (np. zaproszeni rodzice- reprezentujący dany zawód) Np.: - lekarz, pielęgniarka, strażak, policjant, pracownik Urzędu Gminy, pracownik szkoły (księgowy, portier itp..), nauczyciel, sklepikarz, biznesmen itp… 2. Wycieczki zawodoznawcze W ramach spacerów po najbliższej okolicy: pobliski sklep (rozmowa ze sklepową o pracy), urząd gminy, urząd pocztowy, inne zakłady pracy itp… - spotkania uczniów z wybranymi pracowników pobliskich firm/ prace plastyczne z wycieczki, rozmowa po wycieczce itp… |
wychowawcy + zaproszeni goście
|
|
Klasa 1
|
1. Zajęcia i zabawy edukacyjne z zakresu „Poznanie siebie „ Uczeń wskazuje swoje zainteresowania i możliwości ich rozwoju, prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób; Uczeń podaje przykłady swoich mocnych i słabych stron w różnych obszarach. Uczeń podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Zajęcia edukacyjne wokół tematyki dotyczącej zawodów i rynku pracy Uczeń odgrywa różne role zawodowe w zabawie; podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; Uczeń wie i opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach; omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; Uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; Uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. |
wychowawca
wychowawca
|
|
Klasa 2
|
1.Zajęcia edukacyjne dotyczące rynku edukacyjnego i uczenie się przez całe życie (idea LLL) Uczeń uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności; wskazuje treści, których lubi się uczyć; wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
2.Zajęcia i zabawy edukacyjne dotyczące zawodów Uczeń odgrywa różne role zawodowe w zabawie; podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach Uczeń wie i opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach; omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; Uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; Uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. |
wychowawca
wychowawca
|
|
Klasa 3 |
1.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych Uczeń opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić. Uczeń planuje swoje działania/ działania grupy, klasy wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji postawionego przez nauczyciela celu. Uczeń próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą. 2.Zajęcia i zabawy edukacyjne dotyczące zawodów Uczeń odgrywa różne role zawodowe w zabawie; podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach Uczeń wie i opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach; omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje; Uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; Uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. |
wychowawca
wychowawca
|
|
Klasy 1-3 razem |
1.Spotkania zawodoznawcze (połączone klasy lub osobno dla każdej z klas) Rozmowa (pogadanka) z dziećmi i z zaproszonym gościem na temat zawodu: (np. zaproszeni rodzice- reprezentujący dany zawód) Np.: - lekarz, pielęgniarka, strażak, policjant, pracownik Urzędu Gminy, pracownik szkoły (księgowy, portier itp..), nauczyciel, sklepikarz, biznesmen itp… 2. Wycieczki zawodoznawcze W ramach spacerów po najbliższej okolicy: pobliski sklep (rozmowa ze sklepową o pracy), urząd gminy, urząd pocztowy, inne zakłady pracy itp… - spotkania uczniów z wybranymi pracowników pobliskich firm/ prace plastyczne z wycieczki, rozmowa po wycieczce itp… |
wychowawcy + zaproszeni goście
|
|
Klasa 4
|
Zajęcia edukacyjne i integracyjne nastawione na poznawanie przez uczniów własnych zasobów , w których:
2. Uczeń podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość
3. Uczeń prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
Zajęcia edukacyjne ukazujące świat zawodów i rynek pracy: 1. Uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; Uczeń opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka; podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe Uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny Uczeń wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
|
1.wychowawca klasy 4 (lekcje wychowawcze)
2. .wychowawca klasy 4
3. nauczyciel języka polskiego
wychowawca + wszyscy nauczyciele (każdy z nauczycieli wskazuje zawody związane z tematyką zajęć na poszczególnych lekcjach przedmiotowych) |
|
Klasa 5
|
Zajęcia edukacyjne ukazujące świat zawodów i rynek pracy: 1. Uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; Uczeń opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka; podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe Uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny Uczeń wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
Zajęcia edukacyjne dotyczące rynku edukacyjnego i uczenia się przez całe życie 1.Uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki; 2. Uczeń wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć; 3 Uczeń samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. |
1.wychowawca i wszyscy nauczyciele (każdy z nauczycieli wskazuje zawody związane z tematyką zajęć na poszczególnych lekcjach przedmiotowych)
wychowawca (lekcje wychowawcze) |
|
Klasa 6 |
Zajęcia edukacyjne ukazujące świat zawodów i rynek pracy: 1. Uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; Uczeń opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka; podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe Uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny Uczeń wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
Zajęcia dotyczące planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych 1.Uczeń opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych; 4 2. Uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; 3 Uczeń próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą. |
1.wychowawca i wszyscy nauczyciele (każdy z nauczycieli wskazuje zawody związane z tematyką zajęć na poszczególnych lekcjach przedmiotowych)
Wychowawca (lekcje wychowawcze) |
|
Klasy 4-6 razem (razem) |
1.Spotkania zawodoznawcze (połączone klasy lub osobno dla każdej z klas) Rozmowa (pogadanka) z dziećmi i z zaproszonym gościem na temat zawodu: (np. zaproszeni rodzice- reprezentujący dany zawód) Np.: - lekarz, pielęgniarka, strażak, policjant, pracownik Urzędu Gminy, pracownik szkoły (księgowy, portier itp..), nauczyciel, sklepikarz, biznesmen itp… |
1. wychowawcy + Zaproszeni goście |
|
Klasa 7 |
1. zajęcia z doradcą zawodowym (10 h w semestrze)/ program zajęć w załączniku 1.
2. nauka autoprezentacji i publicznych wystąpień
3. nauka wyszukiwania i selekcjonowania informacji o szkołach i o zawodach w Internecie
4. samokształcenie, promocja uczenia się przez całe życie (idea LLL): nauka korzystania z encyklopedii, słowników, wyszukiwania informacji, selekcji informacji itp…
5. spotkanie z uczniami szkół ponadpodstawowych z regionu (byli absolwenci SP)- w celu opowiedzenia o szkole, profilach kształcenia itp.
6. spotkania zawodoznawcze- z przedstawicielem zawodu wskazanego przez uczniów (np. z rodzicem, który opowie o swojej pracy, księgową, pracownikami szkoły itp… )
7. spotkania z przedstawicielami zawodów księgowy, bankier, ekonomista (do wyboru- z wyjaśnieniem wagi matematyki w wykonywaniu tych zawodów- zaproszenie rodzica lub szkolnej księgowej na rozmowę o wykonywanym zawodzie)
8. spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką (na temat predyspozycji fizycznych i stanu zdrowia w poszczególnych zawodach interesujących młodzież)- zaproszenie rodzica- lekarza, pielęgniarki itp..
inne… wedle wskazanych potrzeb przez uczniów i rodziców |
1. szkolny doradca zawodowy
2. nauczyciel j. polskiego
3. nauczyciel informatyki
4. bibliotekarz
5. wychowawca
6. wychowawca
7.matematyk lub wychowawca
8. nauczyciel biologii lub wychowawca |
|
Klasa 8 |
1. zaję
|