Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku

Tel: 41 317-79-80

spjeziorko@o2.pl

Wycieczka do Sandomierza

Dnia 7 maja 2014r. o godz. 7.30 uczniowie naszej szkoły wyruszyli na jednodniową wycieczkę do Sandomierza-miasta pełnego zabytków, świadczącycho bogatej historii tego regionu.

Organizatorem wycieczki była pani E. Binkowska, a opiekunami panie: B. Sikora, A. Jaworska, J. Rogula-Dziekan i M. Styczeń.

Wędrówke po mieście rozpoczęliśmy od zwiedzania niezwyłej sandomierskiej trasy spacerowej jaką jest prowadzący ku Wiśle 500-metrowy Wawóz Królowej Jadwigi, naturalnie wydrążony w miękkiej lessowej glebie przez wodę na głębokość do 10 m.

Następnie wąskimi uliczkami udaliśmy się na Rynek gdzie podziwialiśmy piękne renesansowe kamieniczki oraz ratusz. Charakterystycznym elementem pięknej budowli jest herb miasta i zegar słoneczny.

Po chwili udaliśmy się do Bramy Opatowskiej-jedynej ocalałej z czterech bram prowadzących do miasta. Wraz z potężnymi murami (2m. grubości i 9m. wysokości) stanowiła o sile obronnej średniowiecznego miasta. Wśród zachowanych fragmentów murów zwraca także uwagę wysoka, wąska furtka dominikańska zwana Uchem Igielnym.

Kolejną atrakcją była słynna podziemna trasa turystyczna licząca 500 m długości. Krętymi schodami weszliśmy 10 m pod ziemię. Trasa powstała przez połączenie dawnych kupieckich piwnic. Podziemia rynku sandomierskiego to podróż w przeszłość, ożywiona po wiekach przez archeologów.

Po wyjściu z podziemi przeszliśmy obok domu najsłynniejszego polskiego kronikarza, Jana Długosza.

Potem udaliśmy się na dziedziniec zamku w Sandomierzu, którego budowlę ukończono w XIV w. Budynek wykonano w stylu gotyckim, barokowym i klasycystycznym.

Wspaniałym przeżyciem dla wszystkich uczestników wycieczki było spotkanie ekipy telewizyjnej nagrywającej kolejne odcinki serialu ,,Ojciec Mateusz", z odtwórcą głównej roli Arturem Żmijewskim.

Ostatnią atrakcją był rejs statkiem spacerowym po Wiśle. Płynęliśmy około 45 min podziwiając miasto.

W drodze powrotnej udaliśmy się do restauracji Mc Donald's.

Wycieczka była udana, wróciliśmy zadowoleni i pełni wrażeń.