Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku

26-006, Nowa Słupia

Jeziorko 123a

Tel: 41 317-79-80

spjeziorko@o2.pl

 

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1499054
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni
1

Kartka z kalendarza

Informacje dla rodziców

Bardzo ważne jest, by w okresie szkolnym, kiedy dzieci mają mniej zabawy i ruchu, spędzają w przymusowej pozycji siedzącej kilka godzin dziennie- zadbać o prawidłową postawę ciała. Wiele dzieci ma nieprawidłowe nawyki, a wiek szkolny jest początkiem powstawania wad postawy. Najczęściej u dzieci problemy z postawą pojawiają się w pozycji siedzącej. Bardzo niekorzystne szczególnie dla dzieci są pozycje asymetryczne np.: pięta pod pośladkiem, podparcie głowy na łokciu. Konsekwencją takich nawyków może być skrzywienie kręgosłupa. Ważne jest, by dobre nawyki wypracować już w najmłodszych latach, gdyż będą owocowały w trakcie dalszego rozwoju dziecka.

Prawidłowa postawa ciała- to taka postawa, gdzie elementy naszego szkieletu są utrzymane w prawidłowym położeniu. Postawa jest u wszystkich ludzi podobna, ale nie identyczna- jest ona cechą indywidualną. Dobra postawa jest wyrazem zdrowia i harmonii w budowie ciała. Wszystko, co narusza podstawy zdrowia i burzy harmonię budowy narządów ruchu jest potencjalnym niebezpieczeństwem dla dobrej postawy i powinno być zwalczane.

Cechy prawidłowej postawy ciała:

  • proste ustawienie głowy, (prosto nad klatką piersiową)
  • fizjologiczne wygięcia kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej oraz prosty kręgosłup
    w płaszczyźnie czołowej,
  • dobrze wysklepiona klatka piersiowa; przednia ściana klatki piersiowej jest częścią ciała najdalej wysuniętą ku przodowi,
  • dobrze podparta miednicy na głowach kości udowych,
  • proste kończyny dolne i prawidłowo wysklepione stopy.

Wada postawy to nieprawidłowa, niefizjologiczna postawa ciała; odchylenie od ogólnie przyjętych cech prawidłowej postawy. Są to zmiany w ułożeniu kręgosłupa, klatki piersiowej oraz kończyn.

Przyczyny wad postawy u dzieci i młodzieży szkolnej są liczne. Najczęściej wady postawy rozwijają się w wyniku wielu czynników powodujących częste przyjmowanie nieprawidłowego układu ciała, prowadzącego z czasem do rozwoju i utrwalenia nawyku przyjmowania nieprawidłowej postawy. Przyczyny powstawania wad postawy:

  • siedzący tryb życia,
  • mała aktywność fizyczna,
  • zbyt długie przebywanie w jednej pozycji,
  • niewłaściwy sposób siedzenia w czasie zajęć, podczas odrabiania lekcji,
  • niewłaściwie dobrane stanowisko pracy ucznia do jego wymiarów (stół i krzesło),
  • niewłaściwe oświetlenie stanowiska pracy ucznia w szkole i w domu,
  • niewłaściwe noszenie plecaka i jego przeciążenie,
  • nieodpowiednie obuwie,
  • niesystematyczny udział w zajęciach wychowania fizycznego,
  • niedobór snu,
  • złe nawyki żywieniowe.

Najczęstsze wady postawy wśród dzieci to:

- skrzywienia kręgosłupa (skoliozy),

- plecy okrągłe,

- kolana koślawe,

- płaskostopie,

- koślawość pięt.

W jaki sposób rodzice mogą chronić dziecko przed powstawaniem wad postawy ciała?

  1. Aktywność fizyczna- dostarczanie dziecku systematycznej i zróżnicowanej aktywności fizycznej jest najskuteczniejszym sposobem, by zapobiegać wadom postawy. Rodzice powinni dawać pozytywny przykład dziecku aktywnie spędzając z nim czas. Może to być jazda na rowerze, spacer, gra w piłkę, zabawa na świeżym powietrzu. Aktywność fizyczna pomaga nie tylko w utrzymaniu prawidłowej postawy, ale również wpływa na poprawę koncentracji. Dziecko po odrobieniu lekcji w domu powinno jak najwięcej czasu spędzać czynnie. Należy ograniczyć czas spędzony przed komputerem, telefonem czy telewizorem.
  2. Zdrowe odżywianie- prawidłowe żywienie dzieci to nieodzowny warunek prawidłowego rozwoju fizycznego i umysłowego. Prawidłowy model żywienia odgrywa istotną rolę
    w profilaktyce wad postawy oraz wielu chorób. Odżywianie powinno być pełnowartościowe, urozmaicone, dostarczające dziecku wszystkich wartości odżywczych. Należy ograniczyć spożywanie słodyczy, tłuszczów oraz soli. Odpowiednie nawyki żywieniowe w dzieciństwie zapobiegają nadwadze i otyłości, które mogą spowodować deformacje kręgosłupa, kolan i stóp.
  3. Właściwa postawa przy biurku- biorąc pod uwagę fakt, że dzieci coraz więcej czasu spędzają w pozycji siedzącej warto zadbać o odpowiednie meble dostosowane do wysokości ciała (zbyt niski stolik sprzyja nadmiernemu pochyleniu się- garbieniu się). Podczas pracy przy biurku ważna jest odpowiednia postawa siedząca tzn. siad na całej powierzchni krzesła, tułów wyprostowany, plecy oparte o oparcie, stopy są podparte całą powierzchnią o podłoże (,,nie wiszą”), głowa lekko pochylona do przodu. Zeszyt/książka powinna być umieszczona na wprost, a oświetlenie (lampa) ustawiona po przeciwnej stronie do dominującej ręki. Bardzo ważna jest zmiana pozycji- po godzinie nauki wskazane jest robienie 5- minutowej przerwy od pracy i przeznaczeniu jej na ćwiczenia ruchowe np.: krążenie ramion, wyciągnie się, rozluźnianie nadgarstków i głowy; warto również wstać z miejsca i przejść się.
  4. Sen- sen ma wpływ na kondycję całego organizmu, zapewnia regenerację i prawidłowe funkcjonowanie wielu układów. Sen dzieci młodszych powinien wynosić minimum 10 godzin a starszych 8-9 godzin.
  5. Plecak- bardzo ważne jest, by plecak przez dziecko był właściwie noszony tzn. na obu ramionach. Tornister powinien być odpowiednio wyprofilowany i sztywny, aby równomiernie obciążać kręgosłup. Szelki powinny być szerokie, usztywnione, odpowiednio zmiękczone
    i regulowane. Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego ciężar tornistra nie powinien przekraczać 10-15% masy ciała dziecka. Warto zatem nosić w plecaku tylko najpotrzebniejsze rzeczy, a pozostałe zostawić w szkole w szafkach.

Troska o właściwie zorganizowany dzień z zapewnieniem aktywności fizycznej, właściwym żywieniem, możliwością odpoczynku to podstawowe elementy, nad którymi powinni czuwać rodzice. Rodzicu znajdź czas  do ćwiczeń i zabaw z dzieckiem!