Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku

26-006, Nowa Słupia

Jeziorko 123a

Tel: 41 317-79-80

spjeziorko@o2.pl

 

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1477792
  • Do końca roku: 256 dni
  • Do wakacji: 63 dni
1

Kartka z kalendarza

Plan pracy biblioteki szkolnej na rok szkolny 2016/17

Plan pracy biblioteki szkolnej

rok szkolny 2016/2017

 

Cel główny:

Przygotowanie ucznia do kształcenia i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.

Cele szczegółowe:

  • Biblioteka pełni rolę szkolnego centrum informacyjnego, edukacyjnego i kulturalnego;
  • Przygotowanie ucznia do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno-bibliograficznego;
  • Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego odbioru dóbr kultury;
  • Inspirowanie uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych;
  • Kształcenie nawyków samokształcenia uczniów na dalszych etapach edukacji szkolnej;
  • Realizowanie zagadnień edukacji czytelniczej i medialnej;
  • Przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, kształtowanie umiejętności w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz umiejętnego korzystania z technologii informacyjnej i mediów;
  • Wspieranie działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły;
  • Wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli. 

 

Zadania nauczyciela bibliotekarza:

  • gromadzenie, opracowanie, konserwacja i selekcja zbiorów;
  • tworzenie i modernizacja warsztatu informacyjno-wyszukiwawczego biblioteki;
  • udostępnianie zbiorów oraz podejmowanie innych działań na rzecz rozwijania zamiłowań i zainteresowań czytelniczych uczniów dbając o ich indywidualizację;
  • planowanie, organizowanie i przeprowadzanie zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
  •  doskonalenie warsztatu swojej pracy;
  • umożliwienie czytelnikom korzystania ze zbiorów multimedialnych i zbiorów specjalnych;
  • dostosowanie biblioteki do nowoczesnych wzorców;         
  • prowadzenie zajęć z elementami biblioterapii;
  • koordynowanie akcji Cała Polska czyta dzieciom;
  • promowanie szkoły i osiągnięć uczniów poprzez udział w konkursach o zasięgu pozaszkolnym.

 

 

 

 

 

 

 

Roczny plan pracy biblioteki

rok szkolny 2016/2017

 

      

ZADANIA 

ŚRODKI I FORMY REALIZACJI

TERMIN

I. Praca pedagogiczna z czytelnikiem

 

 

 

 1. Udostępnianie zbiorów:

  • aktualizacja kartotek czytelniczych
  • wypożyczanie zbiorów
  • pomoc w wyborach czytelniczych
  • prowadzenie statystyki czytelniczej

 

2. Rozwijanie kultury czytelniczej:

  •  stwarzanie warunków do rozwoju ucznia zdolnego poprzez wskazywanie  możliwości poszerzania wiedzy
  • indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów niepełnosprawnych
  • prowadzenie indywidualnych rozmów z czytelnikami na temat przeczytanych książek
  • pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych i innych
  • rozwijanie zainteresowań literaturą popularnonaukową  - wyrabianie nawyku samodzielnego korzystania z księgozbioru  podręcznego oraz samodzielnego wyszukiwania książek na dany temat 
  • organizacja zajęć i lekcji bibliotecznych
  • organizacja wyjść do bibliotek różnego szczebla (gminna, powiatowa i inne)

 

 

3. Organizacja konkursów szkolnych oraz popularyzowanie udziału w konkursach o szerszym zasięgu

 

4. Organizacja wystaw i gazetek bibliotecznych promujących książkę, czytelnictwo i bibliotekę

 

5. Organizacja imprez i udział w akcjach ogólnopolskich:

  • Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych

 

  • Tydzień Kultury Języka

 

  • udział w akcji CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – Tydzień Czytania Dzieciom
  • kiermasz książek

 

 

6. Prowadzenie zajęć z elementami biblioterapii „Książka w życiu pomaga” w ramach godzin opieki świetlicowe

 

7. Realizacja działań w ramach programu  „ Książka naszych marzeń ”

 

8. Doskonalenie posługiwania się technologią informacyjną w celach edukacyjnych:

  • popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących czytelnictwo, dostarczających recenzji ciekawej literatury,
  • wskazywanie młodym czytelnikom jak mądrze wykorzystywać Internet do  zdobycia poszukiwanych informacji;
  • wykorzystywanie na zajęciach możliwości TIK

 

9. Praca z aktywem bibliotecznym:

- sekcja udostępniania zbiorów;

- sekcja konserwacji zbiorów;

- sekcji dekoracyjno-informacyjna;

 

IX

na bieżąco

 

 

 

 

 

na bieżąco, wg potrzeb

 

 

,

 

doraźne zastępstwa,

 

w miarę możliwości

 

 

 

 

 

 

X

 

III

 

VI

X

 

IX – VI

 

 

 

 

 

X - II

 

 

 

rok

 

 

 

 

 

w miarę możliwości

cały rok

 

II. Działalność informacyjna i promocyjna biblioteki

1. Udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i rzeczowych, informowanie o możliwości korzystania z innych bibliotek w regionie

 

2. Promocja działań biblioteki szkolnej na stronie internetowej szkoły.

 

3. Dbałość o wystrój i estetykę pomieszczenia

 

cały rok

III. Współpraca ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym

1. Współpraca z Radą Pedagogiczną:

  • Gromadzenie (w miarę możliwości) materiałów przydatnych podczas zajęć lekcyjnych,
  • Udzielanie pomocy, informacji, korzystającym ze zbiorów uczniom i nauczycielom
  • Przygotowywanie materiałów dla uczniów i nauczycieli – prowadzenie tzw. teczek tematycznych
  • Współpraca z nauczycielami podczas organizowania konkursów i uroczystości szkolnych oraz wycieczek i wyjść poza teren szkoły
  • Współpraca z wychowawcami klas w poznawaniu uczniów i ich aktywności czytelniczej

 

2. Konsultacje przy zakupach do biblioteki (książki, czasopisma, gry i inne)

 

3. Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną i innymi (w miarę możliwości)

 

 

4. Promocja roli czytania i biblioteki wśród rodziców:

- informowanie o czytelnictwie dzieci;

- „ Wpływ czytania na rozwój dzieci ”

- informowanie o imprezach i zajęciach bibliotecznych;

- zachęcanie do włączenie się w akcję Cała Polska czyta dzieciom;

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV

 

 

 

 

IV. Samodoskonalenie i doskonalenie zawodowe

 

1.  Udział w konferencjach i warsztatach metodycznych.      

2.  Doskonalenie warsztatu pracy

3. Opracowywanie materiałów do lekcji bibliotecznych.

4. Doskonalenie w zakresie technologii informacyjnej.

cały rok

V. Prace organizacyjno-techniczne

1. Planowanie i sprawozdawczość

  • opracowanie rocznego planu pracy
  • prowadzenie statystyki dziennej i okresowej
  • opracowanie sprawozdania z pracy biblioteki (styczeń, czerwiec)
  • prowadzenie dokumentacji

 

2. Organizacja i poprawa bazy lokalowej biblioteki
3. Gromadzenie, opracowanie, selekcja i konserwacja zbiorów

  • zakup nowości
  • pozyskiwanie książek w ramach darów (książki nowe i używane)
  • konserwacja zbiorów
  • selekcja książek zniszczonych, nieaktualnych
  • prowadzenie arkuszy zapotrzebowania biblioteki

 

4.Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych:

  • prowadzenie ksiąg inwentarzowych i rejestru ubytków
  • uzupełnianie katalogów
  • opracowanie formalne zbiorów