Plan pracy Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2023/24
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. EUGENIUSZA DE MAZENODA W JEZIORKU
NA ROK SZKOLNY 2023/24
Cele Samorządu Uczniowskiego:
Reprezentowanie ogółu uczniów.
Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej i obrona jej praw.
Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
Zadania wychowawczo – profilaktyczne:
Inspirowanie i organizowanie życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły,
Reprezentowanie postaw i potrzeb środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego,
Propagowanie idei samorządności oraz wychowania w demokracji.
Samorząd Uczniowski działa w następujących obszarach:
DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA:
poznawanie i uzupełnianie wiadomości o szkolnych dokumentach, informowanie społeczności szkolnej o działaniach organu poprzez prowadzenie gazetki ściennej, umieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły, współpraca z dyrekcją i gronem pedagogicznym, diagnozowanie potrzeb, sporządzanie sprawozdań, organizacja wyborów przedstawicieli organu, popularyzowanie wiedzy o prawach dziecka;
DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA:
współpraca ze Szkolnym kołem Caritas, udział w różnorodnych akcjach charytatywnych, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz włączenie się do akcji „Góra Grosza”.
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNO-OŚWIATOWA:
uatrakcyjnianie uczniom czasu pozalekcyjnego, poprzez organizowanie imprez okolicznościowych, w tym m. in. z okazji Dzień Chłopaka, Andrzejek, zabawy karnawałowej, Walentynek, propagowanie wartości i tradycji kultury polskiej, poprzez organizację apeli okolicznościowych oraz pielęgnowanie ceremoniału
i tradycji szkolnej, organizowanie okolicznościowych konkursów plastycznych
i przedmiotowych oraz akcji, tj.: „Mikołajki”, Walentynki, które mają uatrakcyjnić życie szkolne.
.Zadaniem opiekuna Samorządu Uczniowskiego jest:
czuwanie nad całokształtem prac Samorządu Uczniowskiego,
pośredniczenie między uczniami a nauczycielami,
doradzanie i wspomaganie inicjatyw uczniowskich.
Efekty działań przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły:
wzrost aktywizacji i uspołecznienia uczniów oraz wdrożenie ich do samodzielności poprzez rozwój samorządności, kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i patriotycznych, poszerzenie znajomości Praw Człowieka, Dziecka i Ucznia,
wypracowanie schematu działań, który z powodzeniem można corocznie powtarzać, wypełniając go pomysłami i działaniami wynikającymi z oczekiwań uczniów
i potrzeb szkoły,
pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału,
reprezentowanie interesów młodzieży szkolnej wobec Rady Pedagogicznej,
stwarzanie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy oraz wzrost umiejętności pracy w zespole i komunikacji interpersonalnej,
wzrost empatii - podejmowanie konkretnych działań na rzecz osób będących
w szczególnie trudnej sytuacji i na rzecz zwierząt
Lp. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne i współodpowiedzialne |
Termin realizacji |
1. |
Organizacja pracy Samorządu |
1.Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego a) przydział czynności funkcyjnych; b) zapoznanie z regulaminem SU |
Opiekun SU |
Wrzesień |
2. Opracowanie planu pracy SU na rok 2022/23 a) powołanie sekcji: plastycznej, porządkowej, rozrywkowej. |
Opiekun SU Rada Samorządu |
Wrzesień |
||
3. Uaktualnianie gazetki na tablicy SU |
Członkowie Samorządu |
Cały rok |
||
4. Pozyskiwanie środków na działalność SU |
Rada Samorządu |
Cały rok |
||
2. |
Zadania dotyczące uczestnictwa uczniów w planowaniu życia i pracy szkoły oraz kształtowania odpowiedzial-ności za podejmowane decyzje |
1. Organizowanie zebrań członków SU |
Opiekun SU, Rada SU |
Cały rok |
2. Udział samorządów klasowych w wyborach do Rady SU |
Opiekun SU, wychowawcy klas |
Wrzesień |
||
3. Dobro dziecka nadrzędną wartością w edukacji szkolnej. Respektowanie praw dzieci przez szkołę. Powołanie Rzecznika Praw Ucznia |
Opiekun SU, Rada SU |
Wrzesień |
||
4. Współpraca z innymi organizacjami szkolnymi: Koło Przyjaciół Przyrody |
Opiekun SU, opiekun Koła Przyjaciół Przyrody |
Cały rok |
||
5. Opieka nad kwiatami na korytarzach szkolnych, dokarmianie zimą ptaków |
Członkowie SU |
Cały rok |
||
6. Włączenie się do zadań wynikających z „Programu profilaktycznego szkoły promującego zdrowie” a) spotkanie ze służbą zdrowia, policją b) konkursy Udział w realizacji programów profilaktycznych |
Opiekun SU Nauczyciele |
Cały rok |
||
7. Podejmowanie prac społecznych na rzecz szkoły i klasy a) prace porządkowe wokół szkoły b) dbanie o estetykę wewnątrz szkoły |
Opiekun SU, wychowawcy klas |
Cały rok |
||
8. Udział w aktualizowaniu dokumentów szkoły (Statut Szkoły, WZO, Szkolny Plan Wychowawczy) |
Rada SU, samorządy klasowe |
Cały rok |
||
3. |
Zadania mające na celu wyzwalanie inicjatywy i pomysłowoś- ci uczniów |
1. Imprezy klasowe wg planu samorządów klasowych i wychowawców klas (Dzień Chłopaka, Mikołajki, Wigilia klasowa, Dzień Babci i Dziadka, Walentynki, Wielkanoc, Dzień Matki, Dzień Dziecka) |
Opiekun SU, wychowawcy |
Cały rok |
2. Działalność sportowo-turystyczna (zawody szkolne, międzyszkolne, wycieczki klasowe, piesze, rowerowe, kuligi, ogniska) 3. Organizacja bożonarodzeniowych i wielkanocnych warsztatów plastycznych. 4. Organizowanie konkursów plastycz- nych, wokalnych i recytatorskich 5. Organizowanie dyskotek szkolnych |
Nauczyciele wychowania fizycznego, wychowawcy opiekun SU, dyrekcja, rodzice |
Cały rok |
||
4. |
Twórcza współpraca ze środowiskiem lokalnym |
1. Udział w różnorodnych imprezach organizowanych przez Dom Kultury w Rudkach, inne szkoły (spektakle teatralne, muzyczne, wystawy) |
Opiekun SU, wychowawcy klas |
Cały rok |
2. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z regionu
|
Opiekun SU, Rada SU |
Cały rok |
||
3. Współpraca z zakonem oblatów ze Św Krzyża, udział w uroczystościach delegacji z pocztem sztandarowym |
Dyrektor Szkoły, Nauczyciele, opiekun SU, uczniowie, rodzice |
Cały rok |
||
5. |
Działalność kulturalna, oświatowa i rozrywkowa |
1.Organizacja imprez, akcji ogólnoszkolnych a) Sprzątanie Świata b) Dzień Edukacji Narodowej c) Dzień Papieski d) Andrzejki- dyskoteka, wróżby e) Spotkanie wigilijne f) Powitanie wiosny g) Dzień Dziecka h) Dzień Patrona i) Uroczyste zakończenie roku szkolnego |
Opiekun SU, Rada SU |
Zgodnie z kalend. imprez |
2.Aktywne włączenie się w imprezy szkolne: - ślubowanie klasy I - zabawa choinkowa - Święto Sportu |
Opiekun SU, wychowawcy klas, Rada SU |
Zgodnie z kalend. imprez |
||
6. |
Promocja szkoły w regionie poprzez działalność artystyczną i sportową |
1.Udział w Przeglądzie Twórczości Artystycznej |
Opiekun SU, nauczyciele |
Marzec, Kwiecień |
2. Udział w uroczystościach państwowych i regionalnych organizowanych w szkole oraz na terenie gminy Nowa Słupia: 11 Listopada, 3 Maja |
Opiekun SU, Rada SU |
Zgodnie z kalend. imprez |
||
3. Udział w zawodach sportowych i konkursach przedmiotowych |
Opiekun SU, Rada SU, nauczyciele |
Zgodnie z kalend. imprez |
||
7. |
Działalność charytatywna |
1. Włączenie się do akcji charytatywnej Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (utworzenie sztabu w szkole), Góra Grosza |
Opiekun SU, Rada SU |
Styczeń |
2. Promowanie akcji jednorazowych dla dzieci potrzebujących w ramach koła Caritas i nie tylko.
|
Opiekun SU, Rada SU |
Cały rok |
||
8. |
Zadania dotyczące udziału uczniów w zarządzaniu |
1. Rozstrzyganie niektórych problemów |
Rada SU |
Cały rok |
2. Udział w ocenie różnorodnej działalności szkolnej |
Opiekun SU, Rada SU |
Cały rok |
Zastrzega się możliwość modyfikacji planu pracy i realizacji zadań, które nie zostały ujęte w planie, a zasługują na zainteresowanie ze strony SU.
Opiekun SU Marek Telka