Koncepcja pracy Niepublicznego Przedszkola
KONCEPCJA PRACY
NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W JEZIORKU
NA LATA 2014- 2017
Koncepcja naszej pracy uwzględnia cztery płaszczyzny odniesienia:
- Ø Dzieci
- Ø Rodzice
- Ø Nauczyciele
- Ø Środowisko i społeczność lokalna
Podmiotem są dzieci, które są najważniejsze. To im podporządkowane są cele, zadania i priorytety naszej działalności.
Cele główne:
- Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy. Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
- Procesy zachodzące w przedszkolu. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
- Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
Cele szczegółowe:
• Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i nowoczesnych, dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
• Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także zapewnienie atrakcyjnej oferty edukacyjnej.
• Wykorzystywanie nowatorskich form i metod pracy w myśl zasady poprzez zabawę do wiedzy i sukcesu.
• Realizacja programów autorskich uwzględniających: - edukację teatralną, muzyczną, językową, edukację ekologiczną i prozdrowotną.
• Udział w projektach i programach ogólnopolskich wzbogacających rozwój dzieci.
• Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
• Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami.
• Promowanie placówki w środowisku i społeczności lokalnej.
Wizja placówki
Nasze Przedszkole:
ü Zapewnia atrakcyjny i twórczy sposób osiągania sukcesów rozwojowych.
ü Rozwija osobowość dzieci w oparciu o uznany system wartości.
ü Uczy zachowań przyjaznych przyrodzie.
ü Kształci tożsamość narodową, zbliża kultury europejskie.
ü Współdziała z rodzicami i środowiskiem.
ü Zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
Misja placówki
Nasze Przedszkole:
• Zapewnia atmosferę bezpieczeństwa, akceptacji i radości.
• Bada indywidualne możliwości dzieci.
• Wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka.
• Umożliwia dzieciom osiągnięcie gotowości szkolnej.
• Wspiera działania wychowawcze rodziny.
Dzieci
Nasz absolwent:
- zna zasady i normy kultury bycia,
- wyznaje takie zasady jak: dobro, prawda, piękno,
- jest ciekawy świata,
- dąży do pogłębienia wiedzy,
- rozwija swoje pasje, zainteresowania i talenty,
- otwarty, koleżeński w kontaktach z rówieśnikami,
- samodzielny,
- posiada elementarne podstawy wiedzy, umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole,
- posiada poprawną wymowę,
- bogaty zasób słownictwa,
- jest wrażliwy na sztukę, piękno otaczającego świata,
- wie co sprzyja i zagraża zdrowiu,
- odpowiedzialny za własne czyny,
- przygotowany do stawiania czoła trudnościom, kłopotom, które może napotkać na swojej drodze,
- jest optymistą.
System wzmocnień
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby monitorowania osiągnięć dzieci
• Śledzenie losów absolwentów.
• Udział dzieci w konkursach, akcjach, uroczystościach.
• Spotkania z absolwentami, którzy odwiedzają przedszkole.
• Gromadzenie prac dzieci, wystawy.
• Przeprowadzenie diagnozy wstępnej, poprzedzonej wnikliwą obserwacja dzieci (XI – XII).
•Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
• Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej.
• Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy.
•Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu dokumentowanie wyników obserwacji.
• Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy (IV).
• Przekazanie rodzicom „Informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka”.
Sposoby współpracy z rodziną dziecka
• Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń.
• Informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
• Włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
• Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
• Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
• Organizowanie spotkań i uroczystości z udziałem rodziców.
• Stworzenie możliwości indywidualnej konsultacji dotyczącej dziecka w wyznaczone cyklicznie dni.
Sposoby przekazywania rodzicom osiągnięć dzieci:
• Codzienny systematyczny kontakt i rozmowy z rodzicami.
• Cykliczne spotkania i zebrania z rodzicami.
• Zajęcia otwarte dla rodziców.
• Warsztaty wielkanocne i bożonarodzeniowe.
• Wgląd do teczek prac dzieci.
• Uroczystości przedszkolne oraz organizowane przedsięwzięcia.
• Wnioski oraz spostrzeżenia po przeprowadzonych obserwacjach dzieci.
• Informacja o stanie gotowości szkolnej dziecka ( grupy starsze).
• Strona Internetowa.
Podnoszenie jakości pracy i formy doskonalenia własnego warsztatu pracy:
- Szkoleniowe rady pedagogiczne.
- Udział w warsztatach i kursach tematycznych.
- Udział w organizowanych wiosennych i jesiennych zespołach metodycznych.
- Udział w ogólnopolskich programach i projektach dotyczących pracy z dziećmi.
- Spotkania ze specjalistami w dziedzinie wychowania.
- Śledzenie literatury oraz publikacji na stronach internetowych.
- Systematyczne zapoznawanie się z aktualnościami prawa oświatowego.
- Systematyczna współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dzieci i wychowania.
- Wymiana i wzbogacanie doświadczeń poprzez kontakt z innymi nauczycielami.
Monitorowanie pracy nauczyciela:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- obserwacji pracy nauczyciela
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno- oceniających odbywających się co pół roku.
Współpraca ze środowiskiem:
- Organizowanie akcji i przedsięwzięć na rzecz środowiska lokalnego.
- Udział w akcjach organizowanych przez środowisko i społeczność lokalną.
- Kontynuowanie współpracy z instytucjami i organizacjami.
- Promowanie placówki w środowisku poprzez:
• opracowanie i dystrybucję folderów przedszkola,
• posługiwanie się własnym logo i adresem mailowym,
• prowadzenie strony internetowej,
• publikacje naszych osiągnięć na łamach prasy, portalach internetowych,
• udział dzieci i nauczycieli w konkursach i programach organizowanych przez inne placówki,
• organizowanie uroczystości i przedsięwzięć, na których są prezentowane dokonania placówki oraz są zapraszani goście.