Publiczna Szkoła Podstawowa im. św. Eugeniusza de Mazenoda w Jeziorku

26-006, Nowa Słupia

Jeziorko 123a

Tel: 41 317-79-80

spjeziorko@o2.pl

 

 

 

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1477103
  • Do końca roku: 257 dni
  • Do wakacji: 64 dni
1

Kartka z kalendarza

Program Wychowawczy Niepublicznego Przedszkola

 

Program wychowawczy
Niepublicznego Przedszkola w Jeziorku

 

Program wychowawczy opracowany został na podstawie:

1. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

3. Ustawy o systemie oświaty z dnia 07 września 1991 roku z późniejszymi zmianami.

4. Statutu Przedszkola.

 

Cele i zadania wychowania w przedszkolu:

     Każdy człowiek rodzi się z dużymi możliwościami rozwoju. To, czy młody człowiek osiągnie wysoki poziom rozwoju psychicznego, duchowego czy intelektualnego zależy w dużej mierze od ludzi, których spotyka na swojej drodze. Współczesne wychowanie zmierza do wszechstronnego rozwoju dziecka. Wszystkie elementy osobowości człowieka są wynikiem nie tylko procesu kształcenia ale i wychowania, stanowią integralną całość. Wychowawca powinien stymulować rozwój wychowanków i kształtować ich postawy. Grupa przedszkolna jest zespołem formalnym zorganizowanym, ale nie od razu staje się grupą społeczną. Dopiero na skutek podejmowanych przez wychowawcę działań nabiera oznak grupy.

     Grupa przedszkolna może mieć dla dzieci ogromne znaczenie, może nawet osiągnąć postać prawdziwej wspólnoty. Aby tak się stało wychowawca powinien podejmować różnorodne, przemyślane, celowe działania nastawione na wszechstronny rozwój dziecka oraz integrację grupy przedszkolnej.

     Wychowanie jest kształtowaniem konkretnego człowieka we wszystkich dziedzinach jego życia, które zmierza w kierunku doskonalenia działania człowieka oraz samego człowieka jako człowieka, czyli jako osoby ludzkiej. Jest pewnym procesem i realizuje się poprzez przyzwyczajenie się do czynienia dobrze wobec innych osób oraz wobec siebie samego. Jest to także proces zachodzący między naturą człowieka, a kulturą, którą człowiek zastaje

 

w chwili swoich narodzin, które wpływa na rozwój i dojrzewanie człowieka, którą sam człowiek tworzy i rozwija.

     Zadaniem wszelkich instytucji społecznych jest wspomaganie osoby w jej dążeniu do prawidłowego rozwoju tkwiących w niej możliwości. Powinny one stwarzać odpowiednie warunki tego rozwoju, a także chronić osobę przed wszelkimi pseudo wartościami. Celem wychowania jest osoba ludzka, a jej rozwój staje się dobrem całego społeczeństwa.

     Przy realizacji funkcji wychowawczej przedszkola olbrzymią rolę odgrywa nauczyciel, który nie tylko przekazuje wiedzę, lecz jest przede wszystkim wychowawcą, co stawia przed nim poważne wymagania moralne, dotyczące jego osobistego życia. Swoim przykładem, solidnością i rzetelnością w przekazywaniu wiedzy nauczyciel może przekazać swym podopiecznym autentyczny przykład życia opartego na prawdzie i dobru.

     Przedszkole jako instytucja w większym stopniu wychowująca niż ucząca przekazuje dziecku przede wszystkim treści wychowawcze wplecione w rytm życia codziennego, zajęcia i zabawy. Wyposaża „małego” człowieka w bogaty bagaż norm i zasad postępowania pomocnych w przedszkolnym życiu. Kształtuje zatem określone podstawy moralne.

 

Założenia podstawowe

 1. Społeczność przedszkolną jako formę wspólnoty wychowawczej stanowią dzieci, ich rodzice (prawni opiekunowie) oraz wszyscy pracownicy przedszkola współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu i realizowaniu wyznaczonych zadań.

2. Przedszkole jest organem wspierającym działania wychowawcze rodziców (prawnych opiekunów).

3. Wszyscy pracownicy przedszkola są wychowawcami – oddziałują na dzieci swoją osobowością i postawą.

4. Wszelkie działania wychowawcze powinny służyć kształtowaniu w wychowanku wewnętrznej harmonii sfery intelektualnej, duchowej, emocjonalnej i fizycznej, prowadzącej do osiągnięcia dojrzałej osobowości dziecka.

 

 

 

Misja przedszkola

 

Misją Niepublicznego Przedszkola w Jeziorku jest towarzyszenie dziecku w jego rozwoju, wspieranie go, budzenie ukrytych zdolności i wzbogacanie doświadczeń, które wzmocnią ciekawość świata. Przedszkolak przyszłości to dziecko z naszego przedszkola: kreatywne, twórcze, samodzielne- otwarte na zmiany zachodzące w otaczającym świecie.

 

WIZJA „A B C D E F G już Przedszkolak o tym wie”

A-    Jak adaptacja. Pierwsze dni w przedszkolu to nie tylko trudny okres dla rodziców, ale przede wszystkim dla dziecka. Dlatego, aby oswajać malca z życiem przedszkolnym organizujemy Dni Adaptacyjne trwające w trakcie zapisów do przedszkola oraz w pierwszym tygodniu września. O dowolnej i dogodnej porze rodzice mogą przyjść z pociechą poobserwować jak dziecko się bawi.

B-     Jak bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo dzieci jest dla naszego przedszkola priorytetem od wielu lat. Staramy się o to, by w przedszkolu czuły się, jak w drugim domu, miały spokojny i bezpieczny w nim pobyt. Uczestniczymy czynnie w ich życiu, mamy wpływ na ich przyszłość, dlatego zawsze staramy się przekazać im wszystkie zasady bezpieczeństwa. To przede wszystkim świadomość potencjalnych zagrożeń skłoniła nasze przedszkole do nawiązania szerszej współpracy z Policją oraz brania udziału w Programie Bezpieczny Przedszkolak.

C-     Jak czystość. Każdy przedszkolak dba o czystość: rąk, buzi, zębów. Dba o siebie i o swój wygląd, pomaga pani w przedszkolu. Panie dbają o czystość sal i przedszkola. Przedszkolaki sprzątają po skończonej zabawie i dbają także o czystość w salach.

D-     Jak drobiazgi. Każde przedszkole ma własny regulamin. Prosimy rodziców o przestrzeganie Statutu oraz innych zasad np. przynoszenie zabawek do przedszkola tylko w jeden, wyznaczony dzień tygodnia. W przedszkolu nie podajemy żadnych lekarstw dzieciom. Każde dziecko może obchodzić urodziny na życzenie rodziców. Potrzeba snu jest indywidualna dla każdego.

E-     Jak ekologia. Ważną rolę w tym procesie odgrywa zapoczątkowana już
w przedszkolu edukacja, która polega na kształtowaniu u dzieci przedszkolnych odpowiedzialności za stan przyrody poprzez budzenie świadomości ekologicznej.

F-     Jak fantazja. Dzieci uczestniczą w rożnych zajęciach, rozwijając swoją fantazję. Oferta zajęć dodatkowych ustalona z rodzicami. Każdy przedszkolak rozwija swoje zdolności. Tworząc ciekawe prace plastyczne realizuje swoje marzenia, które często są nagradzane poprzez udział w różnych konkursach.

G-    Jak grzeczność. Nasze przedszkolaki zawsze pamiętają o formach grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. Nie zapominają przywitać się i pożegnać z Panią i kolegami z przedszkola. Pamiętają o pomaganiu innym.

 

Cele ogólne programu wychowawczego

Działania wychowawcze w naszym przedszkolu opierają się na wychowawczej zasadzie, że najwięcej wymaga się od dyrektora, bardzo dużo od nauczycieli i rodziców i niemało od dzieci. Wszyscy pracownicy przedszkola są wychowawcami - wychowują swoją osobowością i zachowaniem. Realizując program wychowawczy:

1.Wspomagamy wszechstronny rozwój osobowości dziecka, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania.

2. Proponujemy zdrowy styl życia.

3. Wyrabiamy wrażliwość na potrzeby innego człowieka, życzliwości i odpowiedzialność za siebie.

4. Uwrażliwiamy na piękno i estetykę otaczającego świata

5. Uczymy współodpowiedzialności za innych, współpracy, empatii, pomagania sobie, tolerancji i szacunku.

 

 

6. Wdrażamy rodziców do współuczestnictwa w procesie dydaktyczno-wychowawczym przedszkola poprzez dialog edukacyjny.

Celem programu wychowawczego Niepublicznego Przedszkola w Jeziorku jest sprecyzowanie modelu absolwenta, który stałby się wzorem postaw pożądanych w zakresie wiedzy, umiejętności i zachowań. Dążymy do tego, aby absolwent naszej placówki kończąc przedszkole posiadał następujące cechy:

BYŁ KULTURALNY:

  • · Używał form grzecznościowych: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
  • · Stosował zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo”.
  • · Okazywał szacunek dorosłym (starszym osobom).
  • · Był serdeczny dla innych (kolegów i dorosłych).
  • · Nie wyśmiewał się z kolegi lub koleżanki.

 

DBAŁ O SWOJE ZDROWIE:

  • · Nie krzyczał, mówił umiarkowanym głosem.
  • · Brał udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach / przebywał na świeżym powietrzu.
  • · Hartował swój organizm.
  • · Ubierał się stosownie do pory roku.
  • · Mył ręce przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
  • · Zasłaniał usta przy kichaniu i kasłaniu.
  • · Umiał powiedzieć czego się boi.
  • · Umiał mówić o swoich uczuciach.

 

KONTROLOWAŁ SWOJE ZACHOWANIE:

  • · Wyrażał swoje emocje w sposób właściwy zrozumiały dla otoczenia.
  • · Zwracał się z problemami do rodziców.
  • · Nie obrażał się.
  • · Nie był agresywny- nie bił się z rówieśnikami.
  • · Bawił się tak, aby nie przeszkadzać innym
  • · Pamiętał o konsekwencjach swojego działania.
  • · Umiał słuchać co mówią inni
  • · Nie wyrządzał krzywdy innym.
  • · Pomagał młodszym mniej sprawnym.
  • · Akceptował siebie i innych takimi jacy są.
  • · Dostrzegał sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych.

 

Cele szczegółowe programu wychowawczego

W swoich działaniach zamierzamy osiągnąć efekty zapewniające prawidłowy i wszechstronny rozwój wychowanków we współczesnym świecie. W ramach naszego programu realizowane będą następujące cele wychowania:

 

Cele wychowania

Cele operacyjne

Ma poczucie przynależności  do grupy przedszkolnej, środowiska, regionu kraju.

Posiada pozytywny obraz siebie w relacjach z innymi:

- nawiązuje różnorodne więzi z kolegami,

- akceptuje indywidualność innych,

- respektuje reguły i zasady obowiązujące w grupie i w przedszkolu,

- zna i szanuje symbole narodowe i regionalne,

- szanuje dobro wspólne.

Umie nawiązać kontakty z innymi, jest otwarty i tolerancyjny

Dostrzega różnice między ludźmi i akceptuje je

 - rozumie, że każdy człowiek jest niepowtarzalną indywidualnością,

- szanuje dorosłych i rówieśników, okazuje im to w słowach i działaniu,

- poprawnie zachowuje się w różnych miejscach i sytuacjach,

- jest gotowy nieść pomoc potrzebującym,

- umie rozwiązać konflikty bez agresji,

- efektywnie współdziała w zespole,

 - umie okazywać uczucia i mówić o nich w rodzinie i w grupie rówieśniczej.

Ma poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych oraz środowisko

- Dostrzega wartości estetyczne w zachowaniu i wyglądzie własnym oraz innych osób,

- zachowuje ład i porządek w otoczeniu,

- przestrzega higieny osobistej, higieny pracy i odpoczynku,

- zna zachowania sprzyjające bezpieczeństwu ludzi i otoczenia,

 - zna zagrożenia zdrowia człowieka i umie się nim przeciwstawić,

- szanuje i chroni środowisko przyrodnicze,

- prowadzi higieniczny i zdrowy tryb życia i aktywnie wypoczywa,

 - zna podstawy prawidłowego żywienia.

Umie działać w różnych sytuacjach

- rozróżnia dobro i zło w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje,

- jest świadom swoich praw,

- wie do kogo może zwrócić się o pomoc,

- posiada twórczą wyobraźnię, wrażliwość i poczucie estetyki

Ma poczucie bezpieczeństwa i zaspokojone indywidualne potrzeby

- w przedszkolu czuje się bezpiecznie, otoczony opieką i zaakceptowany przez społeczność przedszkolną,

 - wie, że może liczyć na pomoc dyrekcji, nauczycieli, rodziców,

 

 

Sposoby i metody realizacji programu wychowawczego

Przekaz treści wychowawczych powinien odbywać się drogą najlepiej przyswajalną przez dziecko:

  • · w kontaktach osobowych- które są najsilniejszym, a zarazem najmniej docenionym nośnikiem przekazu,
  • · w sytuacjach problemowych dla dziecka, w której rzeczywiste zdarzenie staje się polem, na którym dokonywane są oceny,
  • · na zajęciach gdzie teoretyczne postawione przez wychowawcę zadanie wywołuje problem nie zaistniały, a konieczny do poznania przez dzieci,
  • · w rozmowach, w których następuje zderzenie poglądów, wymiana doświadczeń i wypracowywane zostają oceny moralne,
  • · w działaniu, podczas którego utrwalają się pożądane cechy charakteru,
  • · stawianie dziecka w ciągu kolejno po sobie następujących sztucznych sytuacji, wywołujących refleksję, czasem przygotowujących go do prawidłowych reakcji.

 

Najskuteczniejsze są metody naturalne czyli własny przykład - dzieci obserwują i naśladują dorosłych. W przedszkolu wszyscy wychowują począwszy od dyrektora przez nauczycieli po administrację i obsługę.

 

Metody pracy jakie są stosowane to:

  • · gry i zabawy,

 · dyskusje na forum grupy,

  • · rozmowy,
  • · twórczość plastyczna i artystyczna dzieci,
  • · wycieczki tematyczne,
  • · drama,
  • · scenki improwizowane,

 

Obowiązki rodziców:

1. Rodzice powinni zapewnić dziecku w domu rodzinnym odpowiednie wychowanie oraz warunki do zabawy.

2. Rodzice powinni uczestniczyć w zebraniach z rodzicami.

3. Rodzice zobowiązani są do stałego kontaktu z wychowawcą w celu rozwiązywania problemów wychowawczych.

4. Rodzice mają prawo do wyrażania opinii dotyczących programu pracy wychowawczej.

Obowiązki wychowawców wynikające z programu wychowawczego:

1. Traktowanie dziecka jako podmiotu działań wychowawczych.

2. Wszechstronny rozwój osobowościowy i fizyczny dziecka.

 3. Rozwijanie w młodym człowieku cech samodzielności i życiowej użyteczności.

4. Współpraca wychowawcza z rodzicami, zakładami pracy rodziców.

5. Nauczenie rozpoznawania wartości moralnych i hierarchizacji wartości.

6. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom patologicznym.

7. Nauczenie dialogu i umiejętności słuchania innych.

8. Wychowywanie w przekonaniu niewłaściwości stosowania agresji i przemocy.

9. Kształtowanie właściwych postaw w zachowaniu wobec środowiska naturalnego.

 

Ewaluacja programu wychowawczego obejmuje następujące czynności:

1. Ustalenie kluczowych pytań w sprawie ewaluacji, np.:

  • · W jakim stopniu nauczyciele, rodzice znają ogólne założenia programu wychowawczego? · Czy założone cele programu są realizowane?
  • · W jaki sposób realizuje się cele programu?
  • · Czy program uwzględnia wszechstronny rozwój dziecka jako osoby?

2. Ustalenie metod ewaluacji i ich opracowania np. ankiety, wywiady, obserwacja zajęć, rozmowy z rodzicami.

3. Opracowanie kryteriów ewaluacji w zakresie ustalonych pytań w pkt.1 oraz skuteczności realizacji założonych w programie celów.

4.Ustalenie terminu, zasad monitorowania i podziału zadań w zakresie pkt. 1 i pkt. 2, powołanie zespołu ds. ewaluacji, np. Kto przeprowadzi ankietowanie i kto opracowuje wyniki ankietowania?, Kto przeprowadza obserwację i w jakim zakresie.

5. Ustalenie sposobu opracowania pisemnego raportu i podanie go do wiadomości rady pedagogicznej i rady rodziców.